کسب و کارهامقالات

همه چیز درباره پل طبیعت

تهران پایتخت پرهیاهوی ایران، جاذبه‌های دیدنی و تفریحی متنوعی دارد. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی که در اطراف تهران واقع شده‌اند، در دل شهر تهران هم می‌توانید جاذبه‌های شهری خاص و متفاوتی را ببینید که در ایران نظیر آن وجود ندارد. یکی از این جاذبه‌ها پل طبیعت است.

پل طبیعت تهران یک پل ۳ طبقه و مخصوص عابر پیاده‌ است. یعنی خودرو در آن رفت و آمد نمی‌کند. این پل در عباس آباد تهران واقع شده و در فاصله کمی بعد از افتتاح به یکی از نمادهای شهر تهران تبدیل شده است. حتی تصاویر پل طبیعت را ممکن است در فیلم‌ها، سریال‌ها و حتی موزیک‌ویدیوها دیده باشید. این پل یک جاذبه تقریباً جدید است و از سال ۹۳ در قلب پایتخت ایران مثل نگینی می‌درخشد. اگر دوست دارید یک پیاده‌روی متفاوت و به‌یادماندنی در تهران داشته باشید، بدون معطی راهی پل طبیعت شوید. البته با مطالعه راهنمای سفر تهران با سایر جاهای دیدنی تهران هم آشنا می‌شوید و بهتر می‌توانید برای زمانتان برنامه‌ریزی کنید.

این پل فقط جایی برای رفت و آمد و قدم زدن نیست. به خاطر فضاهای هنری و فرهنگی که در اطراف آن قرار گرفته، یک تفریحگاه کامل است. چشم‌اندازهایی که از فراز شهر دارد، بر زیبایی آن افزوده و فرصت‌های بی‌نظیری برای عکاسی و گردش فراهم کرده است. برای اینکه با پل طبیعت، ویژگی‌های پل، معماری، افتخارات و مسیر دسترسی آن بیشتر آشنا شوید، این مطلب را دنبال کنید.

پل طبیعت کجاست؟

همان طور که قبلاً هم گفتیم، این پل، یکی از تماشایی‌ترین پل های ایران است و مخصوص عابرپیاده طراحی شده است. یعنی بالای پل هیچ خبری از خودرو نیست و با خیال راحت می‌توانید روی آن قدم بزنید و از دیدن زیباترین مناظر شهر تهران لذت ببرید. این پل در عباس آباد تهران روی عرض بزرگراه مدرس ساخته شده است. پل طبیعت ۲ پارک بزرگ و مشهور پایتخت را به هم متصل می‌کند و در واقع یک راه ارتباطی بین پارک طالقانی و پارک آب و آتش است. برای دسترسی سریع و راحت به پل طبیعت، این آدرس را دنبال کنید:

میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، پارک آب و آتش.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید پل طبیعت عنوان اولین پل غیرخودرویی ایران را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی خاورمیانه است. پس اگر ساکن تهران هستید یا به استان تهران سفر می‌کنید، فرصت گشت‌وگذار در پل طبیعت را از دست ندهید.

مشخصات پل طبیعت؛ پلی برای تفریح در ارتفاع

پل طبیعت مساحتی در حدود ۷هزار مترمربع دارد. طول این پل ۳۰۰ متر است و عرض پل در قسمت‌های مختلف تغییر می‌کند و بین ۶ متر تا ۲۳ متر متغیر است. وزن سازه پل چیزی در حدود ۲ هزار تن محاسبه شده است. برای ساخت این پل از ۱۴ هزار قطعه فولادی استفاده کرده‌اند. این قطعات در ارتفاع ۴۰ متری نصب شده‌اند.

یکی از ویژگی‌های این پل این است که کاملاً با طبیعت سازگار است و طراحی شبیه به درخت دارد. از روی اسم این پل هم می‌توانید پی ببرید که یکی از اهداف اصلی در ساخت و طراحی این مجموعه، توجه به طبیعت بوده است. نمونه‌هایی شبیه به این پل که ظاهری شبیه به درخت داشته باشند در کشورهای مختلف دنیا طراحی و اجرا شده است. از معماری پل طبیعت به‌خوبی می‌توانید پیوند بین دو فضای سبز را احساس کنید.

فرایند ساخت این پل در ارتفاع ۴۰ متری با استفاده از سازه‌های فضایی و همین طور انجام مراحل مختلف ساخت مثل برشکاری، مونتاژ قطعات، جوشکاری و نصب آن‌ها باعث شده که این پل از نظر ساخت و معماری هم یکی از خاص‌ترین پروژه‌های معماری مدرن ایران باشد. ساخت پلی شبیه این تقریباً در ایران سابقه ندارد و علاوه بر زیبایی ظاهری از نظر فنی هم قابل توجه است.

برای ساختن این پل از مصالح ویژه و لوله‌های خاصی استفاده شده است تا بیشترین استانداردها و ضریب‌های ایمنی در ساخت این مجموعه به کار برود. به گفته پیمانکار این مجموعه، پل طبیعت از زمان بهره‌برداری تا صد سال عمر می‌کند. علاوه بر این به نحوی ساخته شده که در برابر حوادث طبیعی مثل زلزله حتی بیشتر از ۷ ریشتر هم مقاوم باشد.

تعداد طبقات پل طبیعت

پل طبیعت یک پل ۳ طبقه است. وسعت طبقات مختلف آن متفاوت است. طبقه اول ۱۴۵۰ مترمربع، طبقه دوم ۲۸۷۰ مترمربع و طبقه سوم آن ۵۷۱ مترمربع وسعت دارد. قرار است در طبقه سوم فضاهای تفریحی مثل نمایشگاه، گالری، کافه و رستوران ساخته شود.

جاذبه های گردشگری پل طبیعت

این پل یک گذرگاه ساده نیست. در واقع بیشتر از اینکه جایی برای عبور عابران پیاده باشد، به‌تنهایی یک مکان تفریحی کامل است که می‌توانید در آن وقت بگذرانید و از تفریحات مختلفش لذت ببرید. در ادامه چند نمونه از تفریحاتی که مردم را به سمت پل طبیعت می‌کشاند معرفی می‌کنیم.

فودکورت، کافه و رستوران های پل طبیعت

طبقه اول پل، دیوارهای شیشه‌ای دارد و میزبان فضاهای متعددی مثل کافه، گالری و برخی از بهترین رستوران‌های تهران است. اگر دوست دارید انواع غذاهای ایرانی، خارجی و انواع دسر و نوشیدنی سرد و گرم را امتحان کنید، حتماً به این قسمت پل سر بزنید. در واقع پل طبیعت مقصد خوبی برای شم‌گردی است. ضمن اینکه موقع خوردن غذا و نوشیدنی و دسر، از دیدن چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از تهران لذت می‌برید.

تماشای مناظری از تهران از ارتفاع ۴۰ متری

پل طبیعت در موقعیت مکانی خوبی قرار دارد و به خاطر همین موقعیت و ارتفاعی که دارد، بهترین جا برای تماشای چشم‌اندازهای اطراف است. از بالای این پل می‌توانید بزرگراه‌های مدرس، همت، حقانی و رسالت را ببینید. مناظر سبز و جنگلی پارک جنگلی طالقانی، برج‌های بوستان آب و آتش، گنبد مینا و فانوس دریایی بوستان بنادر از جاذبه‌های پارک‌های اطراف است که از پل طبیعت می‌توان دید. حتی دامنه جنوبی رشته کوه البرز و کوه دماوند، البته اگر هوا صاف و تمیز باشد، دیده می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید سومین پرچم بزرگ دنیا در پارک طالقانی نصب شده و به اهتزاز در آمده است. این پرچم را هم می‌توانید از بالای پل طبیعت نظاره کنید.

برای دیدن این مناظر متفاوت و زیبا، طبقه سوم این پل بهترین فرصت است. در طبقه سوم دو سکوی بازدید هم وجود دارد که برای دیدن چشم‌اندازهای اطراف بهترین موقعیت را دارد.

پیاده‌روی روی پل

پل طبیعت دارای کفپوش چوبی است و قدم‌زدن روی آن از ارتفاع در حالی که چشم‌اندازهای زیبایی از هر دو طرف قابل مشاهده است، یکی از سرگرمی‌های اصلی مردم در پل طبیعت است. سکوهایی روی پل در نظر گرفته شده است که اگر خسته شدید می‌توانید چند دقیقه روی آن‌ها بنشینید و استراحت کنید.

عکاسی در پل طبیعت

اگر به این پل سر بزنید، عده کثیری را خواهید دید که مشغول عکاسی از مناظر هستند یا سلفی می‌گیرند. در پل طبیعت سوژه‌های متنوعی برای عکاسی وجود دارد. علاوه بر این یکی از جاذبه‌های محبوب تهران برای سلفی‌گرفتن است. شب‌ها هم به زیبایی تمام نورپردازی می‌شود و منظره خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌کند. اگر دوست دارید عکس‌های خلاقانه از شب‌های تهران بگیرید، حتماً پل طبیعت را به عنوان مقصد عکاسی انتخاب کنید. علاوه بر اینکه می‌توانید از بالای پل عکس‌های خوبی از تهران بگیرید، خود پل هم می‌تواند سوژه جذابی برای عکاسی باشد. چه در ساعات روز که چشم‌اندازهای سرسبز دو پارک را به هم متصل کرده چه در ساعات شب که نورپردازی‌های خیره‌کننده پل، آن را چند برابر زیباتر می‌کند.

جاذبه‌های تفریحی و گردشگری اطراف پل طبیعت

یکی از مزایای این پل این است که در نزدیکی تعداد بی‌شماری از دیدنی‌ها و جاهای تفریحی تهران قرار گرفته است. یعنی با سرزدن به پل طبیعت می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و جاذبه‌های دیگر را هم ببینید. اگر یک روز کامل برای تفریح در تهران وقت دارید، بدون معطلی دل طبیعت را انتخاب کنید و اگر بازدیدتان زود تمام شد، به یکی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های زیر سر بزنید.

پارک آب و آتش

پارک آب و آتش یا بوستان حضرت ابراهیم یکی از پارک‌های تهران است. پارک آب و آتش قدمت چندانی ندارد و زمان تأسیس آن به ۱۶ تیر ۱۳۸۸ برمی‌گردد. در آن زمان محمدباقر قالیباف شهردار تهران بود و این پارک را افتتاح کرد. مساحت پارک آب و آتش بیشتر از ۲۴ هزار مترمربع است و امکانات مختلفی برای تفریح و سرگرمی شهروندان و مسافران دارد.

یکی از بخش‌های جذاب پارک آب و آتش، چهار برج آتش است. چادر ۷۰۰متری با روی گردان و با ظرفیت ۳۷۰ نفر بخش دیگری از پارک را تشکیل می‌دهد. از دیگر قسمت‌های این پارک می‌توان به پل ابریشم، لانه کبوتر، بخش مخصوص کالسکه رانی، فانوس دریایی، آبنما، سالن آمفی تئاتر، آلاچیق، محوطه مخصوص دوچرخه‌سواری، پیست اسکیت‌سواری و فضای سبز را نام برد. در گوشه و کنار پارک تندیس‌های متعددی قرار گرفته‌اند که بر جذابیت این پارک افزوده‌اند.

پارک آب و آتش در خیابان آفریقا، نرسیده به چهارراه جهان کودک و در انتهای کوچه ژوبین قرار دارد. اگر به پل طبیعت سر زدید، حتماً برای گشت‌وگذار در بوستان حضرت ابراهیم هم وقت بگذارید.

بوستان بنادر

بوستان بنادر را با نام بوستان سفرهای دریایی هم می‌شناسند. این پارک در کنار بوستان آب و آتش قرار دارد و دومین بوستان مفهومی در منطقه تفریحی عباس آباد است. این پارک از طریق پل طبیعت به پارک طالقانی متصل می‌شود. وسعت پارک به ۵۳ هزار مترمربع می‌رسد. چشم‌اندازهای بسیار زیبا و سرسبز و همین طور سازه‌های دیدنی و نمادهای جذاب دریایی دارد. فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی متعددی در این بوستان برگزار می‌شود. در واقع در طراحی این بوستان تلاش شده که سمبلی از عناصر دریایی داشته باشد مثلاً ساختمان بنادر و کشتیرانی.

در این پارک از دیدن فانوس دریایی و دو کشتی لذت می‌برید که هر دو نشانه‌هایی از گردشگری دریایی و سبک زندگی دریایی است. نکته جالب دیگر اینکه رستوران غذای دریایی هم در این پارک وجود دارد که می‌توان آن را یک پارک موضوعی دانست. پس اگر مشتاق این سبک زندگی هستید و دوست دارید غذای دریایی لذیذی نوش جان کنید، بعد از گشت‌وگذار در پل طبیعت، حتماً برای دیدن بوستان بنادر وقت بگذارید.

از پله‌های مارپیچ فانوس دریایی پارک می‌تواند بالا بروید و از آن بالا مناظر زیبا و چشم‌اندازهای بی‌نظیری از پارک را تماشا کنید. آلاچیق‌های چوبی، مسیر پیاده‌روی چتر سلامت، کافی شاپ، برج کبوترخانه و راپلی در این بوستان برای کسانی مناسب است که اهل هیجان و تفریح هستند.

آسمان نمای گنبد مینا

آسمان نمای گنبد مینا، بزرگ‌ترین آسمان نمای خاورمیانه در پارک آب و آتش قرار دارد. این آسمان نما در سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید. اگر از علاقه‌مندان به نجوم هستید، حالا که در تهران و بیشتر شهرهای بزرگ به خاطر آلودگی هوا امکان رصد ستارگان و غرق‌شدن در دنیای بی‌انتهای آسمان شب نیست، سری به آسمان نمای گنبد مینا بزنید. در این آسمان نما فیلم‌هایی سه بعدی با موضوعات نجومی به نمایش در می‌آید که بدون شک از دیدن آن‌ها به وجد می‌آیید. ظاهر خود آسمان‌نما نیز نمادی از جهان هستی و کرات و ستارگان است.

این مجموعه برنامه‌های متنوعی برای علاقه‌مندان به نجوم دارد. از سفرهای علمی و رصد گرفته تا بازدیدهای علمی و گروهی و نمایش فیلم. در ایامی که به هر دلیلی بیشتر مراکز عمومی تعطیل هستند، این مجموعه برنامه‌های آموزش مجازی هم دارد. برای اطلاع از برنامه‌های آسمان نمای گنبد مینا به وب‌سایت این مجموعه سر بزنید.

پارک طالقانی

پارک طالقانی یکی از پارک‌های جنگلی تهران است. این پارک زیبا و فرح‌بخش در تپه‌های عباس آباد تهران قرار دارد. محل پارک جنگلی طالقانی قبلاً زمین کشاورزی بوده سپس شرکت نوسازی عباس‌آباد آن را خریده است. طرح نوسازی این مجموعه در سال ۱۳۵۰ به تصویب مجلس رسید و مهندس مشاور طراحی آن لوئیس دیویس انگلیسی بود. طراحی و فضاسازی و آبیاری این پارک با مشاوره یک شرکت مهندسی اسپانیایی از سال ۱۳۵۶ شروع شد و در سال ۱۳۶۰ به پایان رسید.

بزرگ‌ترین پرچم ایران با وسعت هزار مترمربع در این پارک به اهتزاز درآمده است. طول میله پرچم ۱۵۰ متر و وزن میله آن ۲۵۰ تن است و روی آن امکانات تصویربرداری و هواشناسی تعبیه شده است. این پرچم از نظر ارتفاع میله سومین پرچم بلند و از نظر ارتفاع از دریا بلندترین پرچم دنیاست.

کانسپت پل طبیعت

اگر از علاقه‌مندان به معماری باشید بدون شک یکی از نکاتی که درباره این پل حتماً توجهتان را جلب می‌کند، معماری آن است. حتماً برایتان سؤال شده که معمار پل طبیعت کیست و برای ساخت این پل از چه چیزی الهام گرفته است. شاید بد نباشد از زبان خود معمار، منبع الهام طراحی این پل را بشناسیم.

معمار پل طبیعت کیست؟

لیلا عراقیان متولد سال ۱۳۶۲ است. او را بیشتر از هر چیز به خاطر معماری این پل می‌شناسند و در واقع شهرت خود را مدیون طراحی پل طبیعت است. لیلا عراقیان از سال ۱۳۸۰ در دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل در رشته معماری شد؛ چون از ابتدا به ریاضی و هنر علاقه‌مند بود. بعد از اتمام دوره کارشناسی در دانشگاه شهید بهشتی، دوره فوق لیسانس را در دانشگاه بریتیش کلمبیا گذراند.

لیلا عراقیان از سال ۱۳۸۴ به اتفاق همکارش علیرضا بهزادی شرکتی به نام شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا را پایه‌گذاری کرد. این شرکت بعد از اجرای سازه‌های چادری پارک آب و آتش تهران، به مسابقه طراحی پل طبیعت دعوت شد.

لیلا عراقیان، طراح این پل، درباره کانسپت پل طبیعت می‌گوید:

«پل طبیعت تهران، پیکره‌اش را از سی و سه پل اصفهان (که به‌نوعی پل طبیعت اصفهان به شمار می‌رود) الهام گرفته؛ مکانی که نامش، حکایت از ۳۳ قوس بر پیکره آن پل دارد؛ اما حسی که به بازدیدکنندگان دست می‌دهد، بی‌شباهت به دیدار از پل خواجو نیست؛ مکانی که مرکز دیدارهای عمومی، شعرخوانی و چایخانه‌های سنتی بوده است.»

همه چیز در مورد معماری پل طبیعت تهران

او درباره ایده طراحی این پل هم این گونه توضیح می‌دهد:

«روزی با همكارم در كوچه‌های تهران قدم می‌زدیم، به كوچه‌ای رسیدیم که پلی از روی یک رودخانه می‌گذشت. مبلی قدیمی هم جلوی یکی از خانه‌ها قرار داشت.‌ مبل را كشیدیم و روی پل گذاشتیم. به این فكر كردم كه چرا همیشه باید فقط از روی پل رد شویم؟ چرا فرصتی نیست كه بتوانیم روی آن استراحت کرده و فضای جدیدی را تجربه كنیم؟ این مسئله در ذهنم باقی ماند تا زمانی كه مسابقه پل طبیعت مطرح شد. اولین‌چیزی كه به نظرم رسید این بود كه این پل باید جایی باشد كه آدم‌ها بتوانند روی آن استراحت و تفریح کرده، با خیال راحت و بدون عجله روی آن مكث كنند و به منظره‌های اطراف بنگرند. بعد هم نكته‌های دیگری به آن اضافه شد، نظیر اینكه پرپیچ‌وخم باشد تا انتهای مسیر دیده نشود و افراد احساس كشف‌كردن و آزادی عمل داشته باشند.»

جوایز و افتخارات پل طبیعت

تصویر کسب جایزه در جشنواره آقاخان و لیست جوایز معماری پل طبیعت

پل طبیعت از نظر معماری توجه بسیاری از مردم و متخصصان را جلب کرده است. طراحی این پل باعث شهرت معماران این پروژه در سطح جهانی شد. معماران این پروژه یعنی لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی با طراحی این پروژه توانستند جوایز متعددی را از آن خود کنند که در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱۳۹۵ کسب رتبه دوم نوآوری در سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی ۱۳۹۵، برای طراحی پل طبیعت؛

۱۳۹۵ جایزه معماری آقاخان ۲۰۱۶؛

۱۳۹۴ جایزه معمار برای فضاهای عمومی، تهران، ایران؛

۱۳۹۴ طرح تقدیرشده جایزه معماری آسیا، استانبول، ترکیه؛

۱۳۹۴ جایزه نقره‌ای IPMA برای مدیریت پروژه، پاناما؛

۱۳۹۴ جایزه MEIDAA در بخش پروژه‌های عمومی و شهری خاورمیانه، دوبی، امارات متحده عربی؛

۱۳۹۴ جایزه Award+A Architizer دربخش پل و بزرگراه‌ها، نیویورک، ایالت متحده آمریکا؛

۱۳۹۳ برترین پل شهری در چهارمین کنفرانس بین‌المللی پل در دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران؛

۱۳۹۳ برنده خشت طلایی در فضاهای گردشگری و تفریحی در روز جهانی شهرها، تهران، ایران؛

۱۳۹۲ برترین سازه فولادی کشور در بخش پل در چهارمین کنفرانس فولاد و سازه، تهران، ایران.

مسیر دسترسی پل طبیعت

یکی از ویژگی‌های پل طبیعت که باعث شده بازدیدکنندگان توجه ویژه‌ای به آن بکنند و از جاذبه های دیدنی تهران باشد، دسترسی راحت است. در تهران با هر وسیله‌ای اعم از ماشین شخصی، مترو و تاکسی به‌راحتی می‌توانید خودتان را به پل طبیعت برسانید.

دسترسی با خودرو شخصی

آخر هفته‌ها ترافیک زیادی در اطراف پارک‌ها و مکان‌های تفریحی تهران مشاهده می‌شود و پل طبیعت و پارک‌های محبوب اطرافش هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر به ترافیک عادت کرده‌اید و مشکلی با آن ندارید، می‌توانید با خودروی شخصی به پل طبیعت بروید. برای این کار خودتان را به یکی از دو پارکی که در دو طرف پل قرار دارد برسانید.

یکی از پارک‌ها، پارک آب ‌و آتش است. برای ورود به پارک آب و آتش از بزرگراه حقانی دسترسی دارید. در مسیر غرب به شرق این بزرگراه، بعد از عبور از چهارراه جهان کودک به خیابان علامه شهیدی (دیدار سابق) بروید. این خیابان در ضلع غربی پارک آب و آتش و بعد از چهار راه جهان کودک واقع شده است. برای پارک کردن خودرو می‌توانید از حاشیه خیابان یا پارکینگ عمومی پارک آب و آتش استفاده کنید.

آدرس دقیق پل طبیعت تهران و بهترین روش رسیدن به پارک طالقانی تهران

مسیر دیگر، پارک طالقانی است که برای رفتن به پارک طالقانی هم باید از برگراه حقانی اقدام کنید. سپس وارد بزرگراه که شدید، بعد از عبور از چهار راه جهان کودک به پل بزرگراه مدرس برسید. با دنبال‌کردن تابلوهای راهنما، وارد خیابان فرعی پارک طالقانی شوید. پارکینگ بوستان درست در ابتدای این جاده قرار دارد و می‌توانید با خیال راحت ماشین خود را در آن پارک کنید.

دسترسی با وسایل حمل و نقل عمومی

اگر وسیله شخصی ندارید، خودتان را از دیدن این پل زیبا محروم نکنید. با وسایل حمل‌ونقل عمومی هم دسترسی راحتی به این دو پارک دارید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پل طبیعت ایستگاه مترو حقانی است. بعد از خروج از ایستگاه باید مسیر خود را به سمت پارک طالقانی و بعد پل طبیعت ادامه دهید.

در بلاگ ره‌بال آسمان به گوشه و کنار ایران و جهان سفر می‌کنیم. بهترین جاذبه‌های گردشگری شهرها و روستاهای ایران را معرفی می‌کنیم تا برای سفر با خیال راحت بهترین مقصد را انتخاب کنید. اگر از پل طبیعت و جاذبه‌های اطراف آن دیدن کرده‌اید، تجربه خود را با سایر مخاطبان ره بال آسمان به اشتراک گذارید. کدام بخش گشت‌وگذار شما در پل، جذاب و فراموش‌نشدنی بود؟

منبع blog.rahbal.com 

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا