کسب و کارها

تاریخچه پیدایش و پرورش انواع گل رز عطری در دنیا

گونه های مختلفی از انواع گل رز عطری در جهان وجود دارد و همه برابر نیستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع گل های رز، ویژگی هر کدام از گل های رز و تفاوت بین انواع گل رز پیشنهاد می کنم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

پیش از آنکه به تاریخچه و معرفی انواع گل رز بپردازیم، برای افرادی که قصد خرید گل رز ارزان، از بازار گل تهران را دارند پیشنهاد می کنیم به صفحه danotech.ir مراجعه کنند. در این مطلب به موضوع خرید و فروش عمده ی گل رز پرداخته شده و آدرس، مشخصات و ساعت کار بازار گلهای تهران به تفکیک بیان شده است. 

  فروش گل رز

گل رز از گیاهان چوبی تیره رزا به شمار می رود، که به دلیل گل های بزرگ و بوی دلنشینی که دارد معروف است. بیش از صدها گونه از این گل در سراسر دنیا وجود دارد.گل رز نماد عاشقانه و زیبایی است، آنها در طول تاریخ فرهنگ را تسخیر کرده و در طول مسیر از اشعار و هنر الهام گرفته اند. از گل های رز اغلب به عنوان نوعی ارتباط نیز استفاده می شود. نیازی به گفتن نیست که گل های رز بسیار مورد علاقه انسان ها هستند.

قدمت انواع گل رز عطری به بیش از ۳۰ میلیون سال قبل برمی گردد. اگرچه این گل ها بخشی از زیبایی طبیعت هستند، اما با پیشرفت های صورت گرفته باغداران ترکیبی آسان از بین گونه ها مختلف  آنها را رشد و پرورش داده اند. از حدود ۵۰۰۰ سال پیش، باغداران چینی شروع به آزمایش پرورش گل رز کردند. با این حال، در قرن هجدهم بود که بخشی از نژادهای گل رز به اروپا راه یافتند.

خاورمیانه یکی دیگر از مراکز ظهور گل های رز بود و در آنجا در دوران امپراتوری به طور گسترده ای این نوع گل ها پرورش یافتند. این گل ها در طول تاریخ محبوبیت بیشتری پیدا کردند و حتی در قرون وسطی برای استفاده های مذهبی گنجانده شدند.

 انواع گل رز عطری

انواع اصلی گل رز کدامند؟

گل رز (Rosa spp) یک درختچه گلدار محبوب است که در باغ های خانگی کاشته می شود. گل های رز در سه طبقه بندی اصلی قرار می گیرند: 

  • بوته 
  • بالا رونده
  • درختچه

 همه این فرم های گل رز در هر دو گل رز مدرن و قدیمی مشاهده می شوند. گلهای رز مدرن آن دسته از گیاهانی هستند که از سال ۱۸۶۷ و هنگام معرفی اولین گل رز چای ترکیبی پرورش یافته اند. گل های رز قدیمی گل هایی هستند که قبل از آن تاریخ وجود دارند که شامل گل های رز وحشی هستند. تفاوت بین انواع گل رز عطری شامل اندازه گیاه، رایحه گل و میزان شکوفه ها است.

  خرید گل رز 

بیایید نگاهی به برخی از رایج ترین نوع گل های رز عطری به همراه توضیحات آنها بیاندازیم:

  • گل رز وحشی (Wild Roses)
  • گل رز انگلیسی (English Rose)
  • گل رز مینیاتوری 
  • گل رز فلوریبوندا (Floribunda Roses)
  • گل رز Grandiflora 
  • گل رز باغی جدید
  • گل رز مینی فلورا
  • گل رز رونده (Climbing Roses)
  • گل رز مینیاتوری (Miniature Roses)
  • گل رز پلی آندا (Polyantha Roses)
  • گل رز چای ترکیبی (Tea Roses)
  • گل رز چینی (China Roses)
  • گل رز دورگه چای (Hybrid Tea)
  • گل رز درختچه ای
  • گل رز بوته ای

گل رز وحشی (Wild Roses):

اولین گل رز با نام گل رز وحشی (Wild Roses) شناخته می شود. این نوع گل قدیمی ترین گونه گل رز در جهان است. گل رزهای وحشی گل هایی هستند که قبل از سال ۱۸۶۷ وجود داشته اند. انواع گل رز عطری دیگر، تا حدی، محصولات این نوع گل هستند.

  پرورش گل رز 

گل رز دورگه چای (Hybrid Tea):

گل رز دورگه چای را می توان محبوب ترین و گرانبهاترین گل های رز دانست، این نوع گل به خاطر شکوفه های بزرگ و تزئین شده خود معروف است. در حال حاضر هزاران گل رز ترکیبی چای وجود دارد که پرورش یافته از گل رز وحشی هستند و با مراجعه به گل فروشی  می توانید آنها را برای تهیه کنید.

این نوع گل رز فوق العاده خوشبو و زیبا است. آنها محبوب ترین گل های رز هستند که در فروشگاه های گل فروشی به فروش می رسند،  گیاهانی که به طور عمودی از ۹۱ سانتی متر الی ۱.۵ متر رشد می کنند و شکوفه های آن در اکثر رنگ ها وجود دارد، به جز آبی و سیاه. 

گل رز Grandiflora: 

گل رز Grandiflora در مقایسه با دیگر گل های رز بسیار بلندتر است، این نوع گل در دسته گل های چای ترکیبی قرار می گیرد. معمولا شکوفه های این گل به صورت جداگانه و دسته ای بر روی ساقه ها قرار می گیرند. از نظر ظاهر گل رز Grandiflora بسیار زیبا و نیز خشبو است.

  بهترین نوع گل رز در گل فروشی 

گل رز فلوریبوندا (Floribunda Roses):

در کنار انواع گل رز عطری دیگر مانند، گل رز چای ترکیبی و گل های بزرگ، این کلاس محبوب ترین نوع گل رز در دنیا است. مانند گل های بزرگ، گل رز فلوریبوندا نیز گل های خود را به صورت دسته ای باز می کند. مهمترین ویژگی گل رز فلوریبوندا این است که شکوفه های آن برعکس رزهای چای ترکیبی که در دوره های شش تا هفت هفته باز می شوند، به طور مداوم باز می شود.  این گل واقع برای محیط های مختلف مناسب است.

گل رز پلی آندا (Polyantha Roses)

گل رز پلی آندا  شبیه به رز فلوریبوندا است، البته از نظر حجم و  شکوفه گل رز پلی آندا  کوتاهتر از گل رز فلوریبوندا  است. برای لبه و پرچین ساختمان ها می توانید  از گل رز پلی آندا استفاده کنید.

گل رز مینی فلورا  یا گل رز مینیاتوری: 

این نوع گل شبیه به گل رز گلدفیلا و گل رز چای ترکیبی است با این تفاوت که کمی کوتاه تر و فشرده تر از این گل ها است. این نوع گل ها معمولاً بیش از ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر رشد نمی کنند. این نوع گل نیز در دسته انواع گل رز عطری قرار دارد و توانسته به خاطر زیبایی خوبی که دارد طرفداران زیادی را به خود جلب کند.

گل رز بوته ای: 

مقاومت خوبی در برابر هر نوع شرایط آب و هوایی دارند، به خصوص در مناطق سر می توانند به خوبی رشد کنند. رشد خوشه ای گل ها و رایحه شکوفا و عطر دلپذیر از ویژگی مهم این نوع گل رز است. این نوع گل رشد پراکنده ای دارد، شما می توانید با کمترین هزینه و با کمترین نگهداری گل رز بوته ای را برای خود تهیه کنید.

  انواع گل رز 

هنگام خرید انواع انواع گل رز عطری بهتر است، زیست بوم آن را در نظر بگیرید، زیرا این امر اطلاعات مهمی در مورد عادت رشد و ویژگی های آن در اختیار شما قرار می دهد. در انتخاب گل رز مناسب ویژگی های زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفت شود این ویژگی ها عبارت است از:

  • رنگ گل رز
  • میزان عطر  گل رز
  • فرم گیاه 
  • منطقه رشد گیاه
  • میزان مقاومت در برابر بیماری 
  • و ….

مناطق مناسب برای کاشت انواع گل رز عطری:

این موضوع قابل درک است که اکثر گل های رز در مناطق گرم و مرطوب، به صورت کامل رشد می کنند، اما هنگامی که برای خرید انواع گل رز عطری اقدام می کنید، باید از ویژگی های مهم آن آگاه باشید و باید بدانید بهترین مکان برای رشد گل رز کجاست. اگر گل رز دارای محدودیت های خاصی باشد، باید کاملا به آن پایبند باشید و شرایط مورد نیاز را برای آن فراهم کنید تا بتواند رشد مناسبی داشته باشد.

تفاوت انواع گل رز عطری چیست؟

گلهای رز گل های محبوب باغی هستند که به خاطر طیف وسیعی از کیفیت ها، ارزشمند هستند. گل رز به دلیل رنگ های متنوع و غنی، شکوفه های زیبا، گلبرگ مخملی و در بسیاری از ارقام رایحه شیرین بسیار غنی است. در طول صدها سال کشت، دورگه سازی و تولید مثل، گل رز در صدها رقم موجود است و به عنوان مناسب ترین گل برای هدیه به شمار می رود.

همانطور که در ابتدا گفته شد بیشترین تفاوت بین انواع گل رز عطری مربوط به اندازه گل، رایحه گل و میزان شکوفه ها است.

۱. اندازه:

انواع گل رز عطری در اندازه های مختلف موجود است. گل رزهای بالا رونده  بزرگترین گل رزها هستند زیرا ساقه این نوع گل مانند انگور عمل می کند و به سمت بالا صعود می کند. انواع استاندارد بوته گل رز معمولاً ۹۱ سانتی متر قد دارند، در حالی که بوته های گل رز پاسیو بین ۴۵ تا ۶۱ سانتی متر قد دارند. گونه های گل رز Polyanthus کمتر از ۶۱ سانتی متر رشد می کنند. کوچکترین نوع گل رز گل رز مینیاتوری است که طول آن به کمتر از ۳۰ سانتی متر می رسد.

  خرید اینترنتی گل رز 

گل های رز گل هایی کاملاً متقارن با گلبرگ های مرکزی چند بخشی هستند. گل های رز حداقل پنج گلبرگ دارند اما بسته به نوع و رقم می توانند بیش از ۶۰ گلبرگ در آن لایه لایه شوند. گلبرگ ها در هنگام جوانه زدن توسط پنج کاسبرگ سبز که به شکل باریکی مثلثی هستند، محافظت می شوند.

۲. زمان شکوفایی:

پرورش دهندگان انواع گل رز عطری در طول قرن ها گل رز هیبریدی دارند و تلاش می کنند تا فصل گلدهی خود را گسترش دهند. گل های رز مدرن تقریباً همیشه شکوفا هستند. گل رز گرندي فلورا، فلوریبوندا و پليانتا تعداد زيادي شکوفه از بهار تا پاييز توليد مي کنند. بیشتر گونه های قدیمی فقط سالی یکبار شکوفا می شوند مانند، گل های رز داماسکا (Rosa damascena) و گل های رز کاندولیا (Rosa centifolia) که هر دو نوع آنها در بهار شکوفا می شود.

گلبرگ های گل رز در طیف وسیعی از رنگ ها از سفید خالص ترد تا قرمز بنفش عمیق که تقریباً سیاه هستند و همه رنگ ها در این بین، به جز آبی وجود دارد. قرن ها هیبریداسیون علاوه بر تنوع گسترده ای در رنگ، الگوی مختلفی گلبرگ ها را به ارمغان آورده است. ضخامت گلبرگ های گل رز از نظر گونه و رقم از بافت نازک تا ضخامت  بالا متفاوت است.

۳. عطر:

انواع گل رز عطری رایحه های بسیار متفاوتی دارند، اما برخی از آنها این عطر را ندارند. تقریباً همه انواع گل رز به سبک قدیمی رایحه دارند. به عنوان مثال گل رز هیبریدی “Double Delight” که بیشتر در مناطق گرم و  مرطوب ایالات متحده رشد می کند، عطر و طعم شیرینی تولید می کند. 

گل های رز به دلیل رایحه معروف هستند، اما همه گل های رز رایحه ای برجسته ندارند و رایحه آنها به راحتی تشخیص داده نمی شود و بعضی از آنها هیچ عطر ندارند. این عطر هم از نظر شدت و هم از نظر بینی می تواند متفاوت باشد. بعضی از گل های رز بوی سبک و شیرینی دارند، در حالی که بعضی دیگر گل های خاکی، مشکی یا حتی تند هستند. بیشتر گل های رز چندین نت دارند تا بویی منحصر به فرد ایجاد کنند. عطر گل رز نیز در بین گونه ها و ارقام مختلف متفاوت است و بسیاری از گل های رز به منظور تشدید رایحه، صریحاً پرورش داده شده اند. 

Fun Facts About Roses | Better Homes & Gardens

  فروش گل رز 

برخی از بهترین خصوصیات گل رز کدامند؟ 

گل رز در انواع مختلفی وجود دارد و ویژگی های انواع گل رز عطری بر اساس آن گونه ها متفاوت است. اگرچه بسیاری از ما با گل رز قرمز سنتی آشنایی داریم، اما رنگ های دیگر، از جمله سفید، صورتی، بنفش تیره، زرد و رنگ های مختلف در این بین، می توانند به همان زیبایی باشند. 

بعضی از گل های رز گلبرگ هایی دارند که دو رنگ یا سه رنگ هستند. گل های رز هیبریدی می توانند روی گلبرگ های خود الگوهای مختلفی داشته باشند، از جمله لکه ها و راه راه.

همه گل های رز دارای گلبرگ های نرم و صاف هستند که اغلب دو برابر می شوند، به این معنی که آنها چندین گلبرگ دارند. گلبرگ ها بسته به تنوع با اشکال مختلف، از نوک تیز گرفته تا گلبرگ های گرد، شکل های مختلفی دارند. تعداد گلبرگ ها نیز متفاوت است و بعضی از آنها فقط چند گلبرگ دارند و برخی دیگر با گلبرگهایی پوشانده می شوند كه با هم تداخل دارند. 

گل رز سرخ تنها نشانه عشق است، اما انواع دیگر گل رز روش خاص خود را در بیان احساسات مختلف دارد. به عنوان مثال:

  • گل های رز صورتی می توانند نشانگر خوشبختی یا آرزویی برای باور داشتن باشند
  • گل رز سفید نماد معصومیت یا خلوص است 
  • گل رز زرد می تواند از دست دادن عشق باشد
  • گل سرخ قرمز می تواند نشان دهنده خلوص باشد
  • سرخ سفید نماد دختری است

خرید گل رز، انتخاب ملکه گل هاست

خرید گل رز مناسب ترین هدیه برای رمانتیک ترین لحظات شماست. از میان ۲۰۰ گونه گل رز، گل رز هلندی را می توان مانند ارتش یک نفره ای دانست که قابلیت تسخیر هر قلبی را دارد. پس احساسات خود را جسورانه به کسانی که دوستشان دارید بیان کنید. خرید گل رز قدمت پنج هزار ساله دارد. امروز میتوانید با استفاده از گسترده ترین گل فروشی های آنلاین ایران، سفارش خود را درب منزل و یا محل کار عزیزان تان ارسال نمائید و به بهترین شکل آن ها را سورپرایز کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا