پارک های تفریحی تبریزجاذبه های گردشگری تبریزمقالات

پارک ائل گلی

مشخصات پارک : ائل گولی از حوزه شهرداری منطقه دو

مساحت ۷۰ هکتار

امکانات:

آب قابل شرب

امکان چادرزدن

نورپردازی ویژه

دارای آبنما

دارای استخر قایقرانی

دارای زمین ورزشی مناسب در رشته های مختلف ورزشی

دارای بزرگترین شهربازی تبریز

داری چندین ست وسایل نرمشی و ورزشی

دارای سکوی نشیمن و آلاچیق

آدرس : انتهای بلوار ائل گولی

 پارک ائل گلی یکی از زیباترین و با صفاترین گردشگاههای ایران است که با آب و هوای تمیز ، فضای سبزی دل انگیز و چشم اندازی بی نظیر همتایی نداشته و در تمامی فصول سال جاذبه های مخصوص به خود را دارد.

این مجموعه با وسعت ۷۰ هکتاری ، در ۷ کیلومتری مرکز شهر تبریز و در جنوب شرقی آن بنا شده است و در آن استخری به مساحت ۵ هکتار وجود دارد. در جنوب آن نیز تپه بلندی است که جنگل کاری  شده و آب از آن تپه به صورت آبشاری زیبا سرازیر می شود.

در وسط استخر عمارتی به صورت شبه جزیره هشت ضلعی با خیابانی منتهی به آن از جنوب به شمال ساخته شده که تالار مخصوص

      رستوران ائل گولی قبلاً از یک طبقه خشت خام ساخته شده بود که در اثر فرسودگی در سال ۱۳۴۶ ساختمان قدیمی آن از طرف شهرداری تخریب و به جای آن یک ساختمان دو طبقه با ایوان های متعدد و با مصالح جدید بتون آرمه بنا گردید که ۱۲۰۰ متر مربع زیر بنا دارد. اما آب استخر به شکل جویباری از گوشه جنوب شرقی رودخانه لیقوان و سهند و نهایتا ً از کنار روستای چاوان گذشته و وارد آن می شود.

      احداث بنای اولیه آبگیر را به زمان سلطان یعقوب آق قویونلو و توسعه آن را به دوره صفویه  نسبت  می دهند.

        تکمیل عمارت و گردشگاه مخصوص درباریان را به زمان قهرمان میرزا پسر هشتم عباس میرزا نایب الاسلطنه که حاکم و حکمران آذربایجان بود نسبت می دهند.

     در دوره صفویه و قبل از آن محل این استخر ، بزرگترین مرکز ذخیره آب برای باغات محدوده شهر تا تپه لی باغ و دروازه تهران بشمار می رفته که در دورا ن آق قویونلوها ، صفویه و قاجاریه ، تمام محوطه داخل این آبگیر از شن و ماسه و ریگ و آشغال خالی شده و دیواره ای از سنگ و آهک اطراف آن کشیده ، سپس در اطراف چهارگوشه استخر خیابان احداث نمودند و چندین ردیف درختان زیبا و قلمه و بید مجنون و چگل های اطلسی بومی تبریزی کاشته شد ، بطوریکه عطر اطلسی های اطراف استخر به انسان شور و حال خاصی می داده است.

      پس از دوره حکومت قاجار این محوطه به شهرداری تبریز واگذار شد تا گردشگاه عمومی مردم باشد. اولین تعمیرات اساسی در زمان استانداری سید باقر کاظمی مهذب الدوله به عمل آمد و بالاخره این مجموعه از طرف سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز به جالب ترین و زیباترین پارک عمومی این شهر تبدیل شد.

عمق استخر در عمیق ترین نقطه نزدیک به ۱۲متر می باشد و در بعضی ایام قایقرانی در محوطه استخر انجام می گیرد.

5/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا