پارک های تفریحی تبریزجاذبه های گردشگری تبریزمقالات

پارک جنگلی عینالی

شبهای تبریز :

شب هنگام از بالای کوه به شهر که نگاه میکنید احساس خواهید کرد شهر ستاره باران شده است.

تلکابین  کوه عینالی تبریز توسط یک شرکت معتبر اروپایی کار شده و اصلا جای نگرانی ندارد .
هم از تله کابین و هم از خودروهای ون میتوان برای بالا رفتن از تفرجگاه عینالی استفاده کرد . و یک رستوران همون بالاست که اگر بخواهید غذا میل بفرمائید میتوانید با خودروی خودتان  از جاده بالا بروید ،البته با احتیاط کامل چون  خانواده هادر جاده در حال پیاده روی می باشند و پیچ جاده  تند است . در ضمن چند تا کافه اون بالا هست که چای و تنقلات می فروشند .

عون بن علی که عینالی  نیز خوانده می‌شود، آرامگاهی بر فراز رشته‌ کوه سرخاب در شمال شهر تبریز است و دارای سه اتاق ، یک مقبره ی مسجدگونه ، یک ایوان ، دومیل ( مناره ی توپر ) و پنج ستون سنگی بزرگ است . بنای مقبره از سنگ های سرخ کوه و ستون های ایوان از سنگ سخت کبود است. معماری بنا به شیوه ایلخانی است.

آرامگاه ( بقعه عون بن علی و زید بن علی ) :

بنای آرامگاه از ۹ اتاق، ۶ گنبد، هشتی و ایوان تشکیل یافته و در دوره قاجار برای جلوگیری از تخریب آن، اتاقی در سمت شمال بنا احداث شده‌است. آرامگاه عون بن علی تا سده نهم هجری سالم بوده و در این دوره براثر حمله نیروهای امپراتوری عثمانی به‌ طور کلی ویران شده‌است. این بنا در دوره شاه عباس یکم ازنو ساخته شد ؛ ولی دیری نپایید که زمین‌ لرزه سال ۱۱۹۳ هجری آن را به شدت تخریب کرد. در واپسین سال‌های سده سیزدهم هجری ، توسط امین لشگر قهرمان میرزا بنای آرامگاه را مرمت شد و در سال های اخیر ، این مقبره به شکل مطلوبی مرمت شد .

 

تاورنیه در سفرنامه خود، این بنا را در گذشته از کلیساهای ارامنه دانسته که مسلمانان آن را به مسجد تبدیل کرده‌اند. به اعتقاد او، پیش از ورود اسلام به ایران در محل کنونی آرامگاه عون بن علی، آتشکده و عبادتگاهی بوده که پس از اسلام به زیارتگاه تبدیل شده‌است. حافظ کربلایی نیز در واپسین سال‌های سده دهم هجری، این مکان را محل بافندگی دو برادر دانسته‌است. پس از سده دهم هجری، یکی از تکایای درویشان نعمت‌الهی در محل فعلی آرامگاه عون بن علی بوده‌است.

صاحب روضات الجنان می نویسد که : بنابر گفته درویشان، دو تن از فرزندان علی بن ابی‌طالب به نام‌های «عون بن علی» و «زید بن علی» در این مکان آرمیده‌اند. اگرچه در تحقیقات انجام‌یافته در محوطه آرامگاه مشخص شده که این دو فرد از فرزندان نخستین امام شیعیان نیستند و به احتمال زیاد از دوستداران وی بوده‌اند. این بنا در گذشته بیش‌تر به منظور انجام مراسم‌های مذهبی کاربرد داشته‌است.

یادمان شهدای گمنام

یادمان ۸ تن از شهدای جنگ ایران و عراق در کنار آرامگاه عون بن علی قرار گرفته‌است. بنای این یادمان از سال ۱۳۸۱ خورشیدی آغاز شده و در ۳۰ شهریور ۱۳۸۵ خورشیدی به بهره‌برداری رسیده‌است. از مشخصات بارز بنای یادمان شهدای گمنام می‌توان به رعایت سبک آذری، رعایت سبک آرامگاه‌های ایران، استفاده از شعرهای محمدحسین شهریار، استفاده از نقش‌های اسلامی، استفاده از حرف هشت و قرارگرفتن بنا در امتداد مسیر قبله وادی‌رحمت اشاره کرد .

تله کابین :

فاز اول تله کابین عون بن علی که با مشارکت شهرداری تبریز به عنوان کارفرما ، اتاق بازرگانی اسکاندیناوی و ایران به عنوان مجری و شرکت مهندسین مشاور سبزاندیش پایش به عنوان مشاور طرح اجرا شده ، بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشته و کلیه تجهیزات و امکانات فنی آن از شرکت دوپل مایر اتریش خریداری شده است.

طول افقی تله کابین در فاز اول ۱۴۵۰ متر و طول شیب دار آن ۱۴۸۰ متر است و میانگین تغییر ارتفاع پروژه نیز ۲۶۱ متر می باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا